علت توهین ایرانیان به مسی

علت توهین ایرانیان به مسی

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز طی یک تماس تلفنی با برنامه 90 ضمن نکوهش برخوردهای ناپسند برخی از مردم ایران با لیونل مسی، گفت: من از آقای مسی که یکی از بهترین بازیکنان جهان است، عذرخواهی می‌کنم و صورتش را می‌بوسم و می گویم آن کس که به شما بی‌احترامی کرده ایرانی نیست.

گروه ورزشی - مگر ایران ام القرای جهان اسلام و مهد تمدن و فرهنگ نیست؟ مگر همواره شعار نمی دهیم که فرهنگ ما ایرانی ها بر مبنای ادب و احترام گزاردن بر همگان بنا شده است؟ پس چرا باید شاهد بی تفاوتی مسئولین در قبال این رفتار توهین آمیز که در حقیقت نه تنها به لیونل مسی بلکه به هویت و فرهنگ ملت ایران شده باشیم؟

به گزارش بولتن نیوز، عمل زشت و ناپسند شماری از کاربران ایرانی فیسبوک در توهین و هتاکی به یکی از پرآوازه ترین و اتفاقا خوش اخلاق ترین بازیکنان فوتبال دنیا هنوز هم در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب دارد و مایه سرافکندگی و شرم جامعه 75 میلیونی ایران شده است.

 

 

پس از مشخص شدن هم گروهی تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی فوتبال آرژانتین در جام جهانی 2014، جمعی از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی فیسبوک که متاسفانه تعدادشان هم اندک نیست، با حمله به صفحه فیسبوک «لیونل مسی» -بازیکن آرژانتینی و ستاره فوتبال دنیا- دست به اقدامی بی سابقه زدند آنچنانکه در رسانه های داخلی و خارجی به تفصیل به آن پرداخته شد و ابراز تاسف برخی ملی پوشان و فدراسیون فوتبال کشورمان را هم در پی داشت.

جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز طی یک تماس تلفنی با برنامه 90 ضمن نکوهش برخوردهای ناپسند برخی از مردم ایران با لیونل مسی، گفت: من از آقای مسی که یکی از بهترین بازیکنان جهان است، عذرخواهی می‌کنم و صورتش را می‌بوسم و می گویم آن کس که به شما بی‌احترامی کرده ایرانی نیست.

در این میان برخی رسانه های خارجی نیز، اخبار مربوط به این اقدام بی سابقه ایرانیان را پوشش دادند و ضمن استناد به اخبار رسانه های داخلی به این موضوع اشاره کردند که هزاران ایرانی با لحن خیابانی و بی ادبانه ی خود لیونل مسی را مورد تمسخر قرار داده و جنجال آفریدند.

319025_623.jpg

سایت آلمانی اشپیگل نیز با تیتری تحت عنوان «توهین ایرانی ها به مسی در فیس بوک» به این موضوع پرداخت.

اما آنچه در این نوشتار قرار است بدان پرداخته شود، مذمت و نکوهش این رفتار ناپسند نیست، چراکه طنین ناسزاگویی های این جماعت ایرانی در چند روز اخیر تقریبا همه رسانه ها را فرا گرفته و به قدر کافی به سرزنش و محکومیت این رفتار زشت و ناپسند پرداخته شده است.



چیزی که در این یادداشت مدنظر است، این است که براستی چرا هیچگونه اقدام عملی بازدارنده و هیچ برخوردی در این خصوص از سوی مسئولین و متولیان فرهنگی و حتی قضایی کشور رخ نداده است؟!

جای بسی تعجب است که برخی دستگاههای نظارتی که وظیفه رصد فضای مجازی را بر عهده دارند، هیچ واکنشی در قبال این رفتار زشت که اسباب شرمساری کشورمان را در عرصه بین الملل فراهم کرده از خود نشان نداده اند!

وقتی مطلبی توهین آمیز به یکی از مسئولین کشور، مقدسات و سایر ارزش های ملی در فضای مجازی منتشر می شود، صاحب نوشته تحت پیگرد و مجازات قرار می گیرد اما حالا که هویت ایرانی و فرهنگ و تمدن یک ملت در عرصه بین المللی مورد خدشه قرار گرفته، همه سکوت اختیار کرده اند؟!

مگر ایران ام القرای جهان اسلام و مهد تمدن و فرهنگ نیست؟ مگر همواره شعار نمی دهیم که فرهنگ ما ایرانی ها بر مبنای ادب و احترام گزاردن بر همگان بنا شده است؟ پس چرا باید شاهد بی تفاوتی مسئولین در قبال این رفتار توهین آمیز که در حقیقت نه تنها به لیونل مسی بلکه به هویت و فرهنگ ملت ایران شده باشیم؟

آیا منش پهلوانی و احترام به حریف و مدارا کردن با رقبا در فرهنگ ما نهادینه نشده؟ مگر نه اینکه یکی از سجایای اخلاقی که غلامرضا تختی را در تاریخ ملت ایران ماندگار کرد، همین مدارا کردن و احترام به حریف بود؟ و مگر همه علت ماندگاری پوریای ولی جز ادب و نزاکت اوست؟ پس چرا حالا که عده ای این فرهنگ شایسته را زیر سوال برده اند، شاهد واکنشی جدی از سوی مسئولین نیستیم؟

امروز که دشمنان ملت ایران با تبلیغات گسترده سعی در ترویج ایران هراسی در میان ملتهای جهان دارند و کشورمان برای بی اثر کردن این تبلیغات هزینه های سنگینی را متحمل می شود، آیا توهین بی دلیل ایرانیان به یک ستاره ورزشی، به تایید ادعای دشمنان در اذهان عمومی جهان کمک نمی کند؟ آیا خوراک تبلیغاتی دادن به رسانه های معاند از نظر دستگاههای نظارتی و حقوقی و قضایی جرم و خلاف انگاشته نمی شود؟

شاید برخی معتقد باشند که امکان برخورد با هزاران کاربر فیسبوک ممکن نیست، اما آنچه که قابل انکار نیست این است که نفرات اول و آغاز کنندگان این توهین ها جرم بیشتری دارند چراکه بسیاری از کسانی که بعدا به جمع این گروه بی نزاکت پیوسته اند تحت تاثیر روانی نفرات نخست قرار گرفته اند و فضای فیسبوک نیز به گونه ای است که گزارش فعالیت کاربران را به دوستانشان می دهد و امکان اینکه کاربران رفتار دوستان خود را دنبال کنند و یا به صفحات پیشنهادی آنها مراجعه کنند بسیار زیاد است.



پر واضح است که برای دستگاههای نظارتی، شناسایی عوامل آغاز این توهین ها کار چندان سختی نیست چرا که در مقاطع مختلف شاهد بوده ایم که دستگاههای نظارتی در مواقعی که یک پیامک کذب در سطح جامعه دست به دست می شود و آثار نامطلوبی بر بازار و اقتصاد کشور بر جای می گذارد، عاملان و ترویج کنندگان آن پیامک را به سادگی شناسایی کرده و تحت پیگرد قرار می دهند.

آیا هویت و فرهنگ ملت ایران اهمیت زیادی ندارد که هیچ ارگانی حاضر نیست افرادی را که با توهین به یک ستاره ورزشی جهان، این هویت ملی را زیر سوال برده اند شناسایی و دست کم به آنها تذکر دهد؟



البته علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال کشورمان ضمن ابراز تاسف از این رخداد گفته که حتما یک نامه به رییس فدراسیون آرژانتین می‌نویسیم که عذرخواهی ما را به لیونل مسی منتقل کند و تاریخ تولدش را اعلام کند تا ما یک کادو برایش بخریم! اگرچه این اقدام بسیار پسندیده است اما مسئولین باید توجه داشته باشند که مهمتر از جلب رضایت لیونل مسی، فروکش کردن خشم هواداران و دوستداران این ستاره جهانی فوتبال و رفع اتهام بی ادبی و بی نزاکتی از ملت ایران است. قطعا یک ستاره فوتبال جهانی اهمیت چندانی برای این رفتار زشت قائل نیست و همانطور که در صفحه فیسبوکش برای توهین کنندگان تنها به یک ابراز تاسف بسنده کرده حکایت از آن دارد که با این موضوع کنار آمده و این توهین ها را به حساب بی فرهنگی توهین کنندگان گذاشته است.


ناگفته پیداست که بازتاب های این اقدام زشت از سوی جامعه ایرانی به این زودی ها پایان نخواهد یافت و اگر برای رفع این خدشه که به چهره فرهنگی کشورمان در عرصه بین المللی وارد شده –که متاسفانه در ایام اخیر علیه خانم مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی، زایتسف بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا و موارد مشابه دیگر تکرار شده است- کاری نکنیم، تصویری زشت از ملت ایران در ذهن ورزش دوستان و حتی مردم جهان نقش خواهد بست و تیم ملی فوتبال کشورمان نیز باید با سرافکندگی و شرم عازم مسابقات جام جهانی شود.

نویسنده مطلب: عباس گودرزی

عباس گودرزی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...